aap

Zoals de meesten van jullie vast inmiddels weten, woon ik hier samen met een Ecuadoraan. We hebben een heerlijk leven hier in Guayaquil. En hoewel ik eigenlijk nog lang niet terug wil, is het idee wel om uiteindelijk naar Nederland te verhuizen. Kortom: Nederlands les! Ik neem je mee in de boeiende wereld van onze taal voor een ‘vreemdeling’.

puffer_fish_dsc01257

Vieze vis?

Wat wellicht nog wel het grootste struikelblok is voor de Nederlanders in spé, is het feit dat we klinkers met elkaar combineren. En in veel gevallen niet eens om volstrekt andere klanken te maken. Nee nee, we hebben een A en een AA. Of een I en een IE. De EU en UI zijn vooral tongbrekers. De AA en EE echter, lijken soms volledig hetzelfde te klinken met een vragende blik tot gevolg: ‘maar….je zei toch twee keer hetzelfde?’.

stom

Een stomme ij?!

Waar dit voor de gemiddelde mens als een verkeerd geformuleerde verwensing lijkt, weet ik inmiddels beter. Heb je wel eens stil gestaan bij de uitspraak van de volgende woorden: lelijk, degelijk, lieflijk, gelijk? EXACT! Waarom….waarom….spreek je de laatste LIJK uit als zijnde ‘een stoffelijk overschot’ en de andere LIJKs als een ‘Luk’? Tja, ik had er geen verklaring voor maar de theorie verklaart dat wanneer -lijk geen achtervoegsel is, het woord wordt uitgesproken met een normale IJ. Zo niet, dan kiezen we een ‘stomme e’. Gelukkig voelen de meeste van ons dit vanzelf aan en hoef je niet iedere zin grammaticaal te analyseren alvorens tot de goede uitspraak te komen.

dafuq

DE regel voor HET gebruik van EEN lidwoord

De regel voor het gebruik van een lidwoord…….. is dat die er niet is. Hoewel Leandro al een paar keer dolblij heeft geroepen dat hij hem ontdekt heeft, was het tot nu toe steeds vals alarm. Op de website van de Genootschap Onze Taal leest men het volgende: De wordt gebruikt bij mannelijke en vrouwelijke woorden en bij meervouden, het bij onzijdige woorden in het enkelvoud. Echter, daarna houdt de logica wel een beetje op: de man, de vrouw, het schoolbord. Maar what about: het meisje? Ben je pas vanaf een bepaalde leeftijd taalkundig gezien vrouwelijk? Zoals het Genootschap zegt: ‘Er zijn weinig regels te geven voor het gebruik van de of het; moedertaalsprekers leren ‘vanzelf’ welk lidwoord het juiste is’. Moeten we in het vervolg dan toch iets minder hard zuchten als er combinaties worden gemaakt als ‘het school’ en ‘de meisje’?

loesje

Ter verdediging!

Over de complicaties in onze Nederlandse taal kan ik nog wel even doorschrijven. Ik sluit zeker niet uit dat ik in de komende maanden nog eens een blog aan de nodige uitdagingen wijd. Toch wil ik graag afsluiten met enkele woorden ter verdediging van mijn prachtige moedertaal. Laten we namelijk niet vergeten dat ook ik inmiddels meer dan een jaar een vreemde taal aan het leren ben.

Laten we allereerst beginnen bij het gebruik van lidwoorden in het Spaans. Het klopt dat het een stuk logischer is dan in het Nederlands. Echter, ook hier zijn uitzonderingen op de regel! Zo zijn woorden die eindigen op een A over het algemeen vrouwelijk (LA). Toch zijn zowel Programa als Problema bijvoorbeeld mannelijk (EL).

spaans

Daarnaast heb je de werkwoordvervoegingen. Het Nederlands kent best wat onregelmatige werkwoorden. In het Spaans zijn er echter maar liefst 12 (!) verschillende groepen werkwoorden die bovendien soms wel en soms niet ook nog eens veranderen in de verleden tijd.

En dan als kers op de taart: het gebruik van de woorden POR en PARA. Beiden betekenen ‘voor’ maar je gebruikt ze in verschillende situaties. Een voorbeeld: Yo compro un regalo para mi hermano por su cumpleaños – Ik koop een cadeau voor mijn broer voor zijn verjaardag. Twee keer ‘voor’ maar welke is nu welke? Gelukkig heeft het Spaans daar in tegenstelling tot het Nederlands regels voor…..22 regels that is (voor een exacte uitleg).

Kortom, hoewel het Nederlands als een van de moeilijkst te leren talen wordt beschouwd, is geen enkele nieuwe taal peanuts. Regels of geen regels, het gemiddeld brein kan ze nooit allemaal opslaan, noch wil je constant je mentale encyclopedie doorlopen bij het spreken. Heel veel oefenen, films kijken en vooral niet bang zijn om fouten te maken!

 

 

 

