Ik hoor je denken: sportvasten? Heeft dat te maken met de Ramadan? Of mag je dan juist een tijd niet sporten omdat je daarvan aan het vasten bent? Nee en Nops. Sportvasten is een methode om je algehele fitheid te verhogen en daarbij ook wat overtollige kilootjes kwijt te raken. De details voeren te ver voor deze blog (www.sportvasten.nl) maar het idee is dat je metabolisch systeem overschakelt van suikerverbranding naar vetverbranding.

Daarvoor moet je iedere dag 20-30 minuten matig sporten en gedurende tien dagen een streng voedingspatroon aanhouden (plus een handjevol pillen slikken). Het ‘vasten’ duurt in totaal 3 dagen. Op die dagen mag je slechts 3 sappen drinken. Daarvoor en daarna bouw je op en af. Ik heb goede ervaringen gelezen en gehoord en ben erg benieuwd naar het resultaat. Voor nu zie ik het vooral als een flinke uitdaging van mijn discipline en uithoudingvermogen. Ook nieuwgierig naar mijn ‘lijden’? Volg de komende tien dagen mijn blog! Kan het je niet minder interesseren: ontvolg me op twitter (tijdelijk natuurlijk!), onvriend me op FB en mijdt mij. Mijn leven staat de komende 10 dagen in het teken van sportvasten! 

Op deze eerste dag van sportvasten is het de bedoeling dat je afbouwt. Je hebt dan met het vasten weinig suiker en eiwit in je lichaam zodat je direct vet kunt gaan verbranden. Bovendien kan je lichaam wennen aan een langere tijd zonder voedsel (lees 3 maaltijden per dag). Lijkt eenvoudig. Aan het schema te zien ga ik vandaag zelfs meer eten dan ik op menig doordeweekse dag doe. Onderschat ik het sportvasten? We’ll see!

image

Ontbijt is meer dan de meesten van jullie normaal wellicht eten: 2 stuks fruit, glas sap en een aantal pillen van goed formaat.

De appel vult enorm, na een kwart zit ik eigenlijk wel vol. Zeker onthouden voor na de kuur! Meer ontbijt dan normaal dus met volle buik naar de sportschool. Voor….30 minuten cardio op 70% hartslag. Best nog lastig. Voel me net zo fit als altijd maar moet wel rustig aan doen om niet te intensief te sporten. Een voordeel: je ziet er na het sporten nog bijna net zo fashionable uit als daarvoor!

image

Lunch….poeh what about lunch? Wederom een flinke maaltijd. 100 gram sla en 2 tomaten klinkt weinig maar blijkt een flink bord vol. Lekker uitgebreid lunchen dus maar nu ik nog niet hoef te vasten. Samen met Corne in het zonnetje absoluut geen straf! Later op de middag ook nog 50gram pistache nootjes. Afbouwdag 1 loopt voorspoedig ondanks 1 groot gemis: kauwgom!

image

Laatste maaltijd op dag 1: twee ons groenten en 2 schepjes rijst. Naarmate de dag vordert, wordt het aandeel ‘pillen’ op het bord groter. Voor een avondmaaltijd is het voldoende maar een stukje vis of ei zou wel lekker zijn. Gelukkig heb ik nog een liter zelf gebrouwen ijsthee, vult prima. Straks nog 50 gram pistache nootjes en dan echt terugschroeven met morgen alleen nog een soepje als diner!

Fitheidscore: 7 -> suffe zondag as usual

Hoofdgedachte: ‘Ik mis mijn kauwgom!’

Advertenties